Kerro kaverille!

Share |

Tule mukaan!

Rakennetaan Yhdessä Yhteistä Parempaa Saloa!

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:256729 kpl

Uusimmat kirjoitukset

Sivuja päivitetty:

26.02.2020

Taajamien maankäytön, palvelujen ja liikenteen vaihemaakuntakaavassa suuri heikkous

Maanantai 12.2.2018 - Ismo Saari


Taajamien maankäytön, palvelujen ja liikenteen vaihemaakuntakaavassa suuri heikkous

  Otsikon vaihemaakuntakaavaehdotus on tulossa maakuntahallituksen käsittelyyn lähiaikoina. Ehdotuksessa huomioni kohdistuu lähinnä raideliikenteen osalta paikallisjunaliikenteen mahdollisuuksiin.

  Mielipiteet - sivulla (TS 26.1.) Olavi Ala-Nissilä toi esille kasvukäytävien merkitystä Varsinais-Suomen kehityksessä, Helsinki-Turku-Tampere-kasvukolmion ja mainitsi siinä Varsinais-Suomen osalta suurimpana välin Salo-pääkaupunkiseutu. Kaavaehdotuksessa suunnitellaan paikallisjunaliikennettä ottamalla uudelleen käyttöön vanhoja asemia, mm. Turku-Salo-välillä Piikkiö ja Paimio sekä kartassa myös Hajala. Maakunnan ja Salon kannalta Salosta itään on kuitenkin kyse vain yhteysvälistä, sillä Salon aseman jälkeen seuraavat asemapaikat ovat Uudenmaan puolella. Tämä on kaavaehdotuksen suuri heikkous. Siinä Varsinais-Suomi päättyy Salon keskustaan.

  Kasvukäytävän edellytyksenä on, että välillä on pysäkkejä, mistä pääsee junaan.

  Uudenmaan puolella uusi ratalinjaus on suunniteltu kulkemaan moottoritien tuntumassa ja asemavarauksia on suunniteltu ratavarren kaikkien taajamien läheisyyteen. Espoo-Lohja-välille tulee muodostumaan elinvoimainen nauhakaupunki. Uudenmaan puolelle on varattu mahdollinen asemapaikka myös Saukkola-Sammatti-moottoritieliittymän kohdalle. Mikäli tämä jää ainoaksi pysäkkipaikaksi Lohjan ja Salon välille, tällä välillä ei tulla näkemään paikallisjunaliikennettä, eikä tämäkään asemapaikka tule käyttöön 

  Tämän päivän näkemyksen mukaisen yhteiskuntakehityksen mahdollisuuksien valossa (puheenvuorot eri medioissa mm. Timo Aro, Osmo Soininvaara, Hannu Katajamäki) maakuntakaavaehdotus on Salon ja koko Varsinais-Suomen kannalta Salon kohdalla huono. Kaiken lisäksi se on laadittu täysin silloisen Salon kaupunginhallituksen lausunnon mukaisena.

  Pääkaupunkiseudun kasvu aiheuttaa jatkuvaa nousupainetta varsinkin kiinteistö- ja palkkakustannuksiin muuhun Suomeen verrattuna. Se taas synnyttää kasvun laajenemispainetta eri suuntiin, jossa voi asua ja toimia halvemmalla. Rataverkon paikallisjunaliikenne määrää sen, mihin laajenemispaine suuntautuu. Raideliikenteen vaikutus näkyy selkeästi myös pääkaupunkiseudun sisäisessä kehitysrakenteessa.

  Varsinais-Suomen liiton, alueen kansanedustajien ja kaikkien, joilla on vaikutusmahdollisuutta asiaan, on tehtävä kaikkensa, jotta nauhakaupunkimaisen kasvukäytävän muodostumismahdollisuus Lohjalta Varsinais-Suomeen turvataan. On otettava käyttöön erään maakuntahallituksen jäsenen vaalilause viime eduskuntavaalien alla: On oltava rohkeutta purkaa huonot päätökset. Lohja-Salo-rataosuus tunnin junasta on voitava rakentaa niin, että se luo Varsinais-Suomeen mahdollisuuden vastaanottaa oma osuutensa pääkaupunkiseudun kasvupaineesta.  On koko Varsinais-Suomen kannalta onnetonta, mikäli raideliikenteen tuoma mahdollisuus päättyy Lohjalle ja Saloon ja Varsinais-Suomeen jää vain pelkän kaukojunaliikenteen hyödyt.

Ismo Saari

Salo