Kerro kaverille!

Share |

Tule mukaan!

Rakennetaan Yhdessä Yhteistä Parempaa Saloa!

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:102318 kpl

Uusimmat kirjoitukset

  • 12.2.2018Taajamien maankäytön, palvelujen ja liikenteen vaihemaakuntakaavassa suuri heikkousLue lisää »
  • 7.12.2017Kehityskäytävä Salon strategiassaLue lisää »

Sivuja päivitetty:

12.2.2018

Kehityskäytävä Salon strategiassa

Torstai 7.12.2017 - Ismo Saari


Hannu Katajamäki alusti Salossa lukiolla tiistaina omaperäisen selkeään tyyliinsä kehityskäytäväilmiön taustoja ja periaatetta ilmiönä. Mitä ja miten se voisi olla Salolle? Miten se strategiatyössä olisi huomioitava?

  Kehityskäytävän lähtökohtana on hyvät liikenneyhteydet, moottoritie ja junarata, jonka varrella on riittävästi asemapaikkoja. Kuten emeritusprofessori alustuksessaan totesi, junaan pääseminen, saavutettavuus, on tärkeintä, ei matka-aika. Siksi asemapaikkoja on oltava riittävästi olemassa olevien taajamien yhteydessä maantieverkon risteyskohdilla, joissa taajamatkin ovat. Soininvaarankin mukaan nauhakaupunkimaisen kasvukäytävän asemapaikkojen on oltava kyllin lähellä toisiaan, jolloin ne täydentävät toisiaan.

  Kaikki tämä on olemassa ja toteutunut Helsinki-Tampere ja Helsinki–Lahti-väleillä. Tuloksena on kaikkien asemapaikkojen ympärillä toteutunut ja tapahtuva asukasluvun ja elinkeinotoiminnan kasvu.

  Salolle oikein toteutettu oikorata tarkoittaisi pääkaupunkiseudun kasvupaineen suuntautumista myös länteen ja toisaalta Turun uuden kasvun vaikutusta myös Saloon. Salon itäinen osa ja Hajala ovat jo nyt muuttovoittoaluetta.  Muuttajat ovat näillä alueilla pääosin lapsiperheitä, joiden muuttoperusteina ovat lasten päivähoito, koulu ja pendelöinnin mahdollistavat hyvät liikenneyhteydet. Mikäli käytössä olisi moottoritien lisäksi myös taajamajunaliikenne ja riittävä tonttitarjonta, koko yhteysvälillä alkaisi vahva kasvu josta hyötyisivät kaikki kaupungit, myös Lohja ja Paimio Salon lisäksi. Jos Lohjan ja Salon välille ei ole tulossa asemapaikkoja, käytävän mahdollisuuksista jää paljon toteutumatta. Tässä katsannossa asemapaikka Suomusjärvellä on aivan välttämätön.

  Salon kaupunkistrategian ykkösasioita on oltava kasvukäytävää toteuttava tunnin ja vartin juna, vai olisiko parempi sanoa läntinen kasvukäytävä, ja palvelurakenteen säilyttäminen ja kehittäminen kasvukäytävän varrella, joka varmistaa kehityksen kyseisillä alueilla.

  Lähemmässä tulevaisuudessa osana kasvukäytävävaikutusta Saloon saadaan Ollikkalan ja Isokylän alueelle kantatien loppuosan rakentamisen tuloksena, kunhan liittymä Somerontiehen saadaan lähemmäksi moottoritietä. Kaavavalmistelut näiltä osin ovat ajankohtaisia jo nyt, koska maankäytön tehostumisella tämänkin infrahankkeen myötä saatavat kasvumahdollisuudet ovat rahoituspäätökselle yksi tärkeä peruste.

  Hannu Katajamäkeä lainaten: On oltava mahdollisimman objektiivinen arvio siitä, missä ollaan, yhteinen näkemys tulevaisuudesta ja yhteinen tahto. Vaaditaan suurta yksimielisyyttä ja yhteistyötä.

 Ismo Saari

Varavaltuutettu (Kesk), Salo